De kracht van alarmverificatie

maandag, augustus 17th, 2015 admin

Het is zaterdagochtend, zes uur. Terwijl de eerste zomerstorm van het jaar zich aandient is er in de Video Alarm Centrale (VAC) van ATN volop bedrijvigheid. Sinds 2014 is de VAC verhuisd van Schiphol-Rijk naar het hoofdkantoor in Nieuw Vennep. Door deze verhuizing is nu alle dienstverlening van ATN, letterlijk en figuurlijk, ondergebracht onder één dak. Er is mij al behoorlijk wat bekend over de VAC: wat voor werk wordt er gedaan, hoe worden de werkzaamheden vormgegeven en wat zijn de draaiboeken die worden gehanteerd… Desondanks ben ik hartstikke nieuwsgierig naar de wijze waarop deze theoretische kennis, in de praktijk daadwerkelijk tot uitvoering wordt gebracht.

 

In de VAC zijn verschillende diensten ondergebracht. Naast videosurveillance en videoverificatie heeft de centrale ook een ondersteunende functie als servicecentrale. Elke dag worden bijvoorbeeld op verzoek meerdere klanten ondersteund en begeleid in het openen of sluiten van hun pand.

 

Loze meldingen

Loze meldingen
Met het aantrekken van de storm stromen er steeds meer alarmmeldingen binnen. Door de storm zijn er veel ‘loze’ meldingen, die worden veroorzaakt door bewegende takken en bladeren. Ondanks al deze meldingen valt het mij op hoe scherp en gefocust de centralisten zijn. ” Het is ontzettend belangrijk dat je te allen tijde scherp blijft. Nu hebben we inderdaad veel loze meldingen door de storm. Maar er hoeft maar net één melding bij te zitten waarbij er wél daadwerkelijk wat gebeurt en daarin kunnen wij dan het verschil maken”, aldus Lakshmi v.d. Wijst, centraliste.

 

Nog geen vijf minuten later hebben we zo’n ‘rake’ melding. Via een pop-up stromen live beelden binnen van één van onze klanten in Zaandam. Twee mannen lopen hier op het buitenterrein van het object. Gelijk wordt het draaiboek dat is opgesteld voor de opdrachtgever in werking gesteld. In dit geval is het zaak dat eerst één van de WA’s (waarschuwingsadressen) wordt gebeld. De eerste WA neemt niet op, waardoor gelijk contact wordt gezocht met de tweede. Deze weet te vertellen dat er vanochtend wordt overgewerkt. Doordat de klant dit vergeten is door te geven wordt er gelijk op de alarmmelding gereageerd. Met de verificatie is de melding afgedaan en officieel afgehandeld.

 

Actief participeren

 

Actief participeren
Ondanks deze ‘officiële’ sluiting van de alarmmelding stroomt de adrenaline nog steeds door mijn lijf: Wat als het nou niet één van de medewerkers van het bedrijf was geweest? Meer dan eens ben ik me ervan bewust dat camera alarmverificatie bepalend kan zijn: in tegenstelling tot ‘lijdzaam’ achteraf beelden uitkijken kun je actief participeren en reageren op beelden. Hiermee minimaliseer je de kans op een daadwerkelijke inbraak en maximaliseer je de kans op heterdaad.

 

De enige vraag die mij rest is: wat als dit nou daadwerkelijk heterdaad beelden waren?
“Dan hadden we, in navolging op het contact met één van de WA’s waarschijnlijk direct contact gelegd met de politie. Het mooie van alarmverificatie is dat je beelden van een daadwerkelijke inbraak rechtstreeks kunt doorzetten via het platform ‘Live View’. Op deze manier kunnen de politiecentralisten direct agenten aansturen naar de plaats delict en hebben deze (red.: in tegenstelling tot bijvoorbeeld een ‘normale’ inbraakmelding) maximale informatie m.b.t. bijvoorbeeld dader-, en locatiegegevens.