Met de zomer voor de deur kijken veel mensen halsreikend uit naar vakantie. Voor u een moment van ontspanning… voor inbrekers een aantrekkelijke periode hun slag te slaan. Niet alleen zijn bedrijventerreinen rustiger dan normaal, ook zijn sommige (veelal) kleinere ondernemingen voor een paar weken gesloten of minimaal bemand. Hoe kunt u het inbrekers, naast een goed werkende alarminstallatie en deelname aan collectieve surveillance, zo moeilijk mogelijk maken? ATN geeft u vijf eenvoudige, praktische tips over hoe u uw pand of woning ‘vakantieproof’ kunt achterlaten.
1. Geef vakantieperiodes door
Alle installaties die zijn aangesloten op een alarmcentrale zijn gekoppeld aan een door de opdrachtgever opgestelde waarschuwingslijst. Het is onoverkomelijk dat deze waarschuwingslijst ten tijde van de vakantieperiode ‘up-to-date’ is. Toch is het van het grootste belang wijzigingen door te geven aan onze administratie via administratie@atn.nl. Door wijzigingen te communiceren kunnen alarmmeldingen zo snel mogelijk worden afgehandeld en wordt ten tijde van een alarmmelding geen onnodige tijd verspild aan het contact leggen met afwezige personen.
2. Tijdsbewaking
In de zomer verandert (voor bepaalde periode) de ‘normale’ structuur: uw personeel/collega’s zijn wisselend aan/afwezig, verantwoordelijkheden worden tijdelijk overgedragen en mensen die wellicht normaliter weinig met de beveiliging van het pand en het in- en uitschakelen van het alarmsysteem van doen hebben, dragen hier opeens de verantwoordelijkheid voor. Om te voorkomen dat het alarmsysteem niet wordt ingeschakeld én om te voorkomen dat het alarmsysteem op een ongebruikelijk tijdstip (ongewenst) wordt uitgeschakeld (bijvoorbeeld middernacht of in het weekend) biedt ATN haar klanten tijdsbewaking. Bij tijdsbewaking wordt uw alarminstallatie dagelijks, op door u aangegeven tijdstippen, gecontroleerd op in- en uitschakeling. Wilt u (meer informatie over) tijdsbewaking? Neemt u dan contact op met onze administratie via administratie@atn.nl.
3. Geen gelegenheid
Onbewust geven veel mensen inbrekers en vandaalplegers eenvoudige ‘tools’ die hun werk vergemakkelijken. Let u daarom op de volgende zaken:
- Afvalcontainers: Veel bedrijven hebben afvalcontainers en oud-papier containers los op hun terrein of direct naast hun gebouw staan. Waar veel mensen zich niet bewust van zijn is dat zo’n afvalcontainer eenvoudig als ‘ladder’ kan dienen. Het is een eenvoudig middel om bij een hoger gelegen raam of dak te komen en hier op te klimmen of dit open te breken. Zet afvalcontainers dan ook vast op een ‘inbraak ongevoelig’ punt of plaats deze in een afgesloten schuur;
- Brandgevoelige voorwerpen: Het is bewezen dat veel vandalisme gelegenheidsvandalisme is. Wanneer ‘de gelegenheid’ zich voordoet en de ‘middelen’ worden geboden is er dus een verhoogde kans op vandalisme. Door brandgevoelige voorwerpen zoals houten pallets en oud-papiercontainers goed af te sluiten of op te bergen biedt u vandalen géén gelegenheid voor brandstichting;
- Losse voorwerpen: Losse tegels, stenen en ‘zwaarder’ afval… dit zijn onbewuste materialen die gebruikt kunnen worden voor vernielingen en beschadiging van uw terrein en pand. Leg tegels vast en berg losse voorwerpen zorgvuldig op in een afgesloten ruimte. Zo voorkomt u eenvoudig de kans op onnodige vernieling.
4. Wees selectief in je afwezigheidscommunicatie
Op vakantie gaan is een leuke aangelegenheid waar we graag over communiceren: je wilt per slot van rekening niet dat je klanten of relaties onverwachts voor een lege deur staan. Dit openlijk communiceren brengt risico’s met zich mee waar niet iedereen zich te allen tijde van bewust is. Wanneer je ervoor kiest je afwezigheid of de tijdelijke sluiting van je bedrijf te communiceren via een website, social media pagina en/of een algemeen antwoordapparaat, wees er dan bewust van dat daadwerkelijk iedereen dit kan zien, niet alleen uw klanten. Wees selectief in de berichtgeving over je afwezigheid. Geef dit bewust door: bijvoorbeeld alleen aan klanten die u nodig hebben via een persoons/doelgroepsgebonden afwezigheidsassistent, stel nooit een afwezigheidsassistent in bij een info/algemeen (bedrijfs)emailadres, vernoem uw afwezigheid nooit op een algemeen antwoordapparaat/voicemail en wellicht overbodig: hang geen berichtgeving van uw afwezigheid op deuren, ramen en/of toegangshekken.
5. Wees niet ‘te’ zichtbaar afwezig
Voorbeeld: Normaliter werkt u elke woensdag en donderdag tot ca. 22.00 uur in uw bedrijfspand om administratie af te handelen. Tot 22.00 uur brandt dan ook elke dag het licht in- en op uw bedrijfsterrein.
Wanneer u op vakantie gaat is het van belang er zorg voor te dragen dat uw pand t.a.v. de ‘normale’ gang van zaken niet ‘te’ zichtbaar onbemand is.
- Stel een tijdschakelaar in die bijvoorbeeld ‘enkele’ lichtbronnen tijdsgebonden kunnen in- en uitschakelen;
- Zorg ervoor dat uw brievenbus wordt geleegd. Hoe achterhaald ook, dit blijft een belangrijke trigger voor inbrekers en een graadmeter voor afwezigheid.