Interne criminaliteit, wat doet u er tegen?

maandag, januari 14th, 2013 admin

interne criminaliteitInterne criminaliteit – zoals diefstal door werknemers – is voor een kwart van de winkeliers een bekend probleem. Landelijk wordt zo’n 40% van alle winkeldiefstallen gepleegd door eigen personeel. Een aantal inzichten daarover. 

Interne criminaliteit is criminaliteit op de werkvloer

 

Criminaliteit op de werkvloer heeft vaak grote impact. Natuurlijk op financieel gebied, maar ook de sfeer in de winkel of het bedrijf lijdt eronder.

Zo komt het onderlinge vertrouwen onder spanning te staan en voelen werknemers zich onveilig. De spanning kan invloed hebben op de werkprestaties en op het contact met klanten – waardoor het verlies nog oploopt.

Wat kunt u zelf doen om (winkel)diefstal door eigen personeel te bestrijden? Het gaat om een ander soort beveiliging of eigenlijk bewaking, waarbij van preventie wordt uitgegaan.

 

Wees zorgvuldig met aannemen personeel

 

Makkelijker gezegd dan gedaan: haal betrouwbare mensen in huis. Helaas is mensenkennis alleen vaak niet voldoende. Gelukkig heeft u een aantal hulpmiddelen:

 

  • Zorg voor identiteitscontrole. Vraag om de originele documenten en maak zelf kopieën van identiteitsbewijzen.
  • Schroom niet en bel referenties van de sollicitant op. Controleer ook diploma’s en cv.
  • Vraag altijd om een verklaring van goed gedrag.

 

Schep duidelijkheid

Wees duidelijk over de grenzen en regels in uw winkel. Wie is verantwoordelijk voor het openen en sluiten van de winkel? Hoe gaat u om met kasverschillen? Wat is het beleid voor retouren en ruilen van artikelen? Op welke manier mag u personeel controleren? Welke procedures zijn er bij overtreding van de regels?

interne criminaliteit kraakLeg alle regels vast in een huishoudelijk reglement. Bespreek dit bij aanvang van elk dienstverband en laat het eventueel ondertekenen.

Betrek medewerkers bij het winkelbeleid

 

Hoe meer medewerkers bij hun werk(gever) betrokken zijn, hoe minder ze frauderen of stelen. Betrek ze daarom bij uw zaken en geef ze verantwoordelijkheid. Organiseer regelmatig werkoverleggen en functioneringsgesprekken, waarin mensen hun ei kwijt kunnen. En geef complimenten.

Ook belangrijk: maak winkeldiefstal bespreekbaar en leg uit wat de consequenties zijn voor de omzet.

Interne criminaliteit: let op signalen van diefstal en fraude door eigen personeel

Achterdocht is niet leuk, maar een gezonde dosis alertheid kan veel ellende voorkomen. Let daarom goed op – frauderende en stelende medewerkers geven vaak allerlei signalen af. Een greep:

 

  • Steeds dezelfde medewerkers hebben foutbonnen of kastekorten
  • Er zijn vaak ronde verschillen of er is juist nooit kasverschil
  • Uw klanten klagen over bonnen die ontbreken of waarvan datum of bedrag niet klopt
  • Leveranciers missen orders of doen ongebruikelijke leveringen
  • Verpakkingen in het magazijn zijn al geopend of er is steeds schade aan bepaalde artikelen
  • Een medewerker werkt vaak op zichzelf of alleen met die ene collega
  • Een medewerker begint altijd als eerste of vertrekt als laatste
  • Stiekeme telefoongesprekken
  • Retour- en ruilprocedures worden niet opgevolgd

Luister voor alles naar uw intuïtie. Neem uw gevoel serieus, ook als het gaat om minder concrete signalen als een rood hoofd of nervositeit bij medewerkers. Als u het niet vertrouwt: onderzoek de zaak.